FAQ

Vragen omtrent fietsbatterijen:

  1. Waarom een fietsbatterij laten reviseren? Is het niet beter een nieuwe aan te schaffen?
  2. Wat is de levensduur van een gereviseerde fietsbatterij?
  3. Hoe kan deze levensduur beïnvloed worden?
  4. Hoe lang moet een batterij opladen? Dien ik de batterij na elke rit op te laden?
  5. De lader geeft (te) snel aan dat de batterij opgeladen is.
  6. Hoe ver of hoe lang kan ik fietsen met mijn batterij? 'Actieradius'
  7. De ondersteuning van de fiets werkt plots niet meer, komt dit door de batterij?
  8. Ondanks verhoging van de capaciteit bij revisie van mijn batterij kan ik volgens de indicator niet verder fietsen. Hoe komt dit?

Heb je een vraag die niet beantwoord werd in deze FAQ? Aarzel dan zeker niet om contact met ons op de nemen via het contactformulier.

1. Waarom een fietsbatterij laten reviseren? Is het niet beter een nieuwe aan te schaffen?

Eenmaal een batterij aan revisie toe is, is deze in sommige gevallen niet meer verkrijgbaar bij de fabrikant. Bij revisie kan u in veel gevallen de capaciteit van uw batterij laten verhogen. De prijs van een revisie is in de meeste gevallen aanzienlijk lager dan die van een nieuwe batterij. Revisie is uiteraard beter voor het milieu (minder afval) en bovendien worden de oude cellen op een verantwoorde manier afgevoerd.

2. Wat is de levensduur van een gereviseerde fietsbatterij?

De fietsbatterij kan onder ideale omstandigheden circa 800 keer volledig op- en ontladen worden. De batterij zal pas na enkele laadcycli zijn opgegeven capaciteit bereiken. Na verloop van tijd zullen de prestaties langzaam afnemen en uiteindelijk moet een batterij pack vervangen worden. De afname van de prestaties is afhankelijk van gebruik en laadcycli.

3. Hoe kan de levensduur beïnvloed woren?

Indien de fietsbatterij gedurende lange tijd niet gebruikt wordt kan deze onherstelbare schade oplopen. Let erop dat u de batterij ongeveer om de 2 maanden eens volledig oplaadt (24 uur aan de lader). Laat de lader niet permanent aangesloten op de batterij en verwijder de lader na het opladen uit het stopcontact.

Als de batterij volledig leeggereden is dient u deze direct op te laden. Als de cellen langere tijd niet opgeladen (dus "leeg" zijn) zullen deze onherstelbaar beschadigd raken.

Haal de batterij uit de fiets wanneer de fiets lange tijd niet gebruikt wordt. Batterijen lopen langzaam leeg ook als de fiets niet gebruikt wordt. Als de batterij in de fiets zit loopt deze sneller leeg dan als deze uitgenomen is en op een droge plaats bewaard wordt.

Maak alleen gebruik van de meegeleverde oplader zodat de batterij op een correcte manier opgeladen wordt. Laad de batterij enkel op in een droge, goed geventileerde ruimte. De batterijlader is niet bestand tegen vocht en/of valschokken.

4. Hoe lang moet een batterij opladen? Dien ik de batterij na elke rit op te laden?

Als u regelmatig korte afstanden fietst is het niet nodig om na elke rit uw fietsbatterij op te laden. Het is beter om de batterij voor ongeveer de helft leeg te rijden en dan pas weer op te laden.

De laadtijd zelf is afhankelijk van de capaciteit van de batterij en van de stroom die de lader levert. Een typische laadtijd voor een batterij met een capaciteit van 11Ah en een lader die 3A levert is +/- 4 uren. Een eenvoudige indicatie van de minimum laadtijd van een lege batterij krijgt u door de capaciteit van de batterij te delen door de laadstroom van de batterijlader (normaal 2 of 3 ampère).

 

5. De lader geeft (te) snel aan dat de batterij opgeladen is.

Bij een nieuwe of lange tijd niet gebruikte batterij kan de lader soms te snel aangeven dat de batterij volledig opgeladen is. De batterij zal dan wellicht ook snel weer leeg zijn. Laad in dat geval de batterij nogmaals volledig op.

6. Hoe ver of hoe lang kan ik fietsen met mijn batterij? 'Actieradius'

De totale afstand die kan afgelegd worden met uw fietsbatterij zonder deze tussentijds op te laden is de "actieradius". Om dit goed te beoordelen dient u een opgeladen batterij in één rit helemaal leeg te rijden. (Niet verspreid over meerdere dagen).

De hoeveelheid energie in een batterij wordt uitgedrukt in Watt-uur (Wh). Het aantal Watt-uur wordt berekend door het nominale voltage (bvb 36V) te vermenigvuldigen met de capaciteit (het aantal ampère-uur, Ah). Hoe hoger het Watt-uur, hoe hoger de actieradius van de batterij.

Stel: uw batterij heeft een capaciteit van 10 Ah en een spanning van 36 volt. Deze accu levert dan 10Ah x 36V = 360 Wh.

Enkele typische waarden voor fietsbatterijen: 240Wh, 375Wh, 470Wh, 625Wh en 735Wh batterijen. Meestal staat deze waarde vermeld op de batterij.

Ga echter niet blind af op deze waarden, er zijn nl. een aantal beïnvloedingsfactoren die de actieradius aanzienlijk kunnen verkorten. Veel van deze factoren kan u zelf ondervangen.

Enkele factoren die de actieradius beïnvloeden:

  • Het gewicht (fiets + berijder + belading)
  • De weerstand (wind, bandenspanning, versnelling, vrijloop, staat van het wegdek, hoogteverschillen)
  • Algemene staat van de fiets
  • Uw rijgedrag (tijdig op- en afschakelen en gereden snelheid)
  • Buitentemperatuur
  • Leeftijd van de batterij (capaciteit neemt af naarmate de batterij ouder wordt)
  • Het gebruikte ondersteuningsniveau

7. De ondersteuning van de fiets werkt plots niet meer, komt dit door de batterij?

Als de ondersteuning van de fiets van het ene op het andere moment niet meer werkt terwijl u voorheen nog voldoende kilometers kon afleggen dan kan dat zijn omwille van een defect in de elektronica, een slechte batterij of een defecte lader. Om dit te bepalen moeten wij uw batterij en lader testen. Kom gerust langs in één van onze winkels, we helpen u met veel plezier verder.

8. Ondanks verhoging van de capaciteit bij revisie van mijn batterij kan ik volgens de indicator niet verder fietsen. Hoe komt dit?

De ingebouwde elektronica van de batterij herkent niet altijd dat er nieuwe cellen of cellen met een hogere capaciteit zijn geplaatst. Niettegenstaande de indicator dan aangeeft dat de batterij bijna leeg is blijkt het meestal dat u nog meedere kilometers met de fiets kan rijden. De indicator is immers ingesteld op de originele batterij. In dit geval is het aangeraden aan om met een volledig geladen batterij te blijven totdat de ondersteuning van de fiets volledig wegvalt. Eenmaal u dat gedaan heeft dan kunt u goed inschatten hoeveel kilometers u nog kunt rijden bij een bepaalde aanduiding op de indicator (bvb bij 4,3,2 of 1 'streepje' op de indicator. U moet als het ware de indicator opnieuw leren interpreteren). Bij bepaalde merken van fietsbatterijen of fietsen kan het nodig zijn dat de batterij gekalibreerd of aangemeld moet worden, als dit het geval is dient u naar een erkende fietshandelaar te gaan. Soms kan de indicator ook gereset worden, raadpleeg de gebruikshandleiding van de fiets.